Režija: Brock Heasley
Više o filmu: https://www.imdb.com/title/tt19406606/
Trailer: https://youtu.be/Tl7rtMiOrvY?si=INU2iNnT-lR0YvWv
Angel Studios je relativno nov studio osnovan 2021. godine a uglavnom je poznat po hrišćanskim filmovima raznih žanrova. Ovaj studio se finansira crowdfunding kampanjama, gde gledaoci novčanim prilozima pomažu funkcionisanju same kompanije i snimanje budućih projekata. Stoga veoma logično deluje obraćanje glavnog glumca The Shift nakon odjavne špice gde on poziva da se deli QR code filma i da gledaoci u skladu sa svojim mogućnostima finansijski pomognu dalje projekte Angel studija.
Film počinje prelepim prikazom mirnog jezera oivičenog udaljenom šumom... Već narednog momenta jedan čovek pada (?) u jezero, zatim isplivava iz njega, skida mokru jaknu, izjavljuje da „ovo nije njegov svet” a zatim iznenada nestaje! Zanimljivo... Upravo tog čoveka ćemo pratiti kroz ceo film ali se nakon uvoda ipak vraćamo nekoliko godina u prošlost, na sam početak: u pitanju je Kevin, službenik kojeg zatičemo u lokalnom baru, na kraju jednog veoma lošeg dana u kojem je dobio otkaz... Ali, na kraju lošeg dana se ipak mora dogoditi nešto dobro, možda i najbolje u njegovom životu: pored njega seda prelepa Molly, crnka koja sa Kevinom uspostavlja kontakt, fore radi, ali se između njih odmah rađa hemija koja rezultira izlaskom, vezom, brakom i sinom... Fast forward nekoliko godina u budućnost: nakon zahlađenja odnosa sa Molly (i nakon porodične tragedije koju ćete otkriti nešto kasnije a koja je i glavni razlog njihovog udaljavanja) Kevin se automobilom vraća sa još jednog poslednjeg dana na poslu ali doživljava strahoviti udes. Čini se da je povređen i ugruvan pa gubi svest: kada se probudio u nekoj sporednoj uličici (?) pored njega je bio izvesni čovek koji se predstavio kao The Benefactor! On nudi Kevinu ponudu koju bi svako drugi prihvatio ali naš glavni junak nije prosečan čovek današnjice i ponudu odbija, što će dovesti do nesagledivih posledica, ne samo po njega samog...
The Shift iznosi teoriju kako u univerzumu postoji bezbroj dimenzija sa potpuno istim likovima. U svakom od tih univerzuma postojimo mi ali su ti svetovi različiti i drugačiji po mnogim elementima pa smo usled toga i mi sami različitih osobina i sudbina. Naš celokupni život nije određen isključivo krupnim odlukama već i onim sitnim, takoreći – kojima ne pridajemo značaj. Ne samo od odabira škole, naprimer, već i od jednostavnih svakodnevnih postupaka kao što su odlazak do prodavnice zavisi da li ćemo biti lekari ili kriminalci, srećni ili tužni, živi ili mrtvi... Kao i kod svakog filma koji se bavi putovanjima kroz vreme, a The Shift iako ne obrađuje vremenske zavrzlame svakako deluje slično, i ovaj jasno i glasno poručuje da svaki naš potez može imati određene posledice, ne samo na nas same nego i na celokupno čovečanstvo. Upravo zbog svoje odluke i svog „neočekivanog” poteza ka The Benefactoru Kevin je ostao zaglavljen u distopijskom svetu u kojim vlada tiranija. Gotovo apokaliptični prikaz podeljenog grada u kojem se on obreo, podeljenog na bogati i siromašni deo, gde granicu ali i red čuvaju maskirani naoružani kordoni brutalno nastrojene policije te kompletan život koji Kevin vodi radeći teške poslove isključivo za hranu sasvim očigledno oslikava moderno društvo, kapitalizam, odnos ka normalnom (i dobrom) čoveku te opšti civilizacijski i hrišćanski sunovrat.
Kevin godinama čeka na pojavu The Benefactora, najopasnijeg ali i najmoćnijeg čoveka u tom svetu, čoveka kojeg je onomad razočarao ali jedine „osobe” preko koje bi se mogao vratiti u svoj svet i ponovo se sresti sa ljubljenom Molly. Dok čeka na njegovu pojavu Kevin postaje neprijatelj sistema, uglavnom zbog svoje dobrote i čvrste volje ali i zbog stvari kojih se seća iz prethodnog života i od kojih nikako ne odustaje. On, naime, zapisuje sve čega se može setiti i to deli sa svojim bližnjima, koji, recimo, za hrišćanstvo nikada nisu čuli ali im je ono usađeno i potisnuto, privlačno, blisko i neodoljivo, što je jedna od glavnih poruka filma. The Shift je mestimično ispresecan religioznim citatima ali i sasvim direktnim pozivanjem na Knjigu o Jovu, pa ukoliko ste zainteresovani za ovakvu tematiku i poznato vam je o čemu knjiga govori pronaći ćete film još bližim, toplijim i zanimljivijim. Čak i onaj gledalac koji nije detaljnije upoznat sa pomenutom knjigom uvideće da je religija centralna tema filma i da je vrlo jasno koga simbolizuje The Benefactor a koga druga strana. Opšte je poznato da religijom inicirani filmovi najčešće znaju biti patetični i u formi naivne propagande a The Shift se tome samo približava (pogotovo u scenama kada glavni negativac prstom pokazuje na nebo) ali nikada ne postaje. Ovo je jedan od religioznih filmova koji ne smara pa ga mogu pogledati čak i gledaoci koji nisu vernici.
Činjenica je da film počinje pomalo konfuzno i da treba određeno vreme da se sve stvari poslože. Većinu filma čini Kevinovo životarenje u paralelnom distopijskom svetu a taj segment jeste nešto sporiji, bez previše dinamike, sa dosta drame ali i dosta zanimljivih detalja, poput povremenog retrofuturizma (analogna tehnologija koja pruža vizuelni uvid u mnogo paralelnih dimenzija!). Što se tiče pomenutog totalitarnog sveta – mogli bismo uputiti neke zamerke budući da se pojedini momenti ili postupci ne čine logičnim. Teško je poverovati da bi u tom i takvom svetu najmoćniji čovek šetao ulicama sa obezbeđenjem koje je slabije nego što ga ima nekakav domaći lokalni političar. Ali, taj i takav svet svakako nije u centralnom fokusu filma već služi isključivo kao upozorenje da postoje i gori svetovi od našeg. U glavnoj ulozi se odlično snašao Kristoffer Polaha dok u ulozi The Benefactora vidimo takođe odličnog Neala McDonougha. Zanimljivo je i pojavljivanje Seana Astina u jednoj sporednoj ulozi. Sve u svemu, The Shift zaslužuje preporuku ali budite svesni da ovo nije tipičan naučno-fantastični film već nešto potpuno drugo zapakovano u SF formu.
0 comments:
Post a Comment