Režija: Gerard Johnstone
Više o filmu: https://www.imdb.com/title/tt8760708/
Trailer: https://youtu.be/BRb4U99OU80
Pogledajte još: Child's Play (1988)
U poslednje vreme smo opisali mnoge hvaljene & cenjene 2022. horore i gotovo svima od reda smo dali niže ocene, iako su pomenuti zauzimali visoka mesta na nekim top listama najboljih horor ostvarenja iz prethodne godine. Međutim, evo jednog filma od kojeg nismo očekivali previše a ispostavilo se da se direktno smestio u sam vrh naše top liste koju ćemo uskoro objaviti. Nakon dva uzastopna gledanja filma naši utisci o M3GAN su sledeći...
Za početak treba reći da je film režirao Gerard Johnstone (Housebound) dok je koscenarista Akela Cooper (Malignant, Hell Fest). Ono što je takođe bitno je da se na poziciji drugog scenariste ali i producenta nalazi čuveni James Wan (čije filmove ne treba posebno napominjati horor fanovima) a da se njegov uticaj na film primećuje. Takođe, moramo napomenuti da su u opticaj puštene dve verzije filma, PG-13 i unrated verzija koja se pojavila nešto kasnije. Prva verzija je namenjena bioskopskom prikazivanju i lišena je nekoliko krvavih/brutalnih scena i tzv. F-bombi kako bi joj mogli prisustvovati i mlađi gledaoci i kako bi film na blagajnama ostvario što veći profit. Druga verzija je po rečima autora pravilna, dakle onakva kakva je i zamišljena, a scene koje su u prvoj verziji izbačene u drugoj ćete itekako primetiti iako one nisu odlučujuće po kvalitet samog filma. Izbačenih momenata nema mnogo a trajanje dve verzije je skoro identično. M3GAN je zvanično etiketiran kao naučnofantastični horor film ali bismo mi dodali da je njegov najdominantniji element snažan društveni komentar, uglavnom centriran na moderne tehnologije, njihov uticaj na mlađe naraštaje ali i odnos roditelja (staratelja) na te iste klince.
U centru pažnje je devojčica Cady koja u saobraćajnoj nesreći ostaje bez oba roditelja. Nakon kraćeg lečenja ona biva prinuđena da nastavi život kod svoje tetke Gemme, kao najbližeg rođaka koji se ponudio da devojčici pruži starateljstvo. Međutim, i pored dobre volje tetka nije sposobna, spremna i nema dovoljno vremena da klinki pruži topli dom na kakav je ona navikla. Gemma je zaposlena žena, uglavnom predana svojoj karijeri, u tolikoj meri da i nema privatni život (bezuspešno pokušava da pronađe spoj na Tinderu). Po ceo dan je usredsređena na svoj posao koji je potpuno okupira i koji često donosi kući da bi ga radila do kasno u noć. Njen dom je suviše hladan, lišen topline ali zato savremen i prepun novih tehnologija, modernih sistema i gadgeta kojima se Gemma na neki način i bavi. Ona zapravo radi u jednoj velikoj kompaniji koja projektuje i proizvodi dečije igračke i to one moderne, poput savremenih lutaka na baterije koje oponašaju mala živa bića (odličan uvod u film gde vidimo urnebesnu reklamu za fiktivnu lutku PurrPetual Petz koja je nekakva kombinacija lutke Furby i legendarnog Mogwaia). Preokret po sam film nastaje kada Gemma pokuša da spoji lepo i korisno, tačnije da uz pomoć svog „posla“ pomogne Cady ali i sebi.
Gemma trenutno sa svojim timom radi na novoj verziji revolucionarne lutke, nazvane Model 3 Generative Android (ili skraćeno M3GAN). Ova lutka, ili bolje rećeno robot, izdaleka deluje kao neka sasvim obična lutka oveće veličine, visine prosečne devojčice, obučene u nešto staromodniju garderobu, plave kose i krupnih očiju. Ono što M3GAN razlikuje od svih ostalih lutki je što ima napredni sistem veoma razvijene inteligencije koji joj je isprogramiran i ugrađen u titanijumsku glavu ali i što dodatne funkcije, poput dopunskog znanja, novih osobina, pa čak i novootkrivenih emocija može učiti u hodu, kontaktirajući sa osobama iz svog okruženja i samostalno pretražujući internet. Šefovi kompanije su oduševljeni revolucionarnim proizvodom, u očima im se već vide cifre koje mogu zaraditi na tržištu ali obzirom na to da projekat još treba „doterati“ Gemma odlučuje da lutku odnese kući i upari je sa Cady, što će po njenom mišljenju doneti obostranu korist: em devojčica neće više biti toliko usamljena, em će Gemma imati dodatnog vremena za svoje obaveze, em će M3GAN naučiti dodatne stvari i videće se kako funkcioniše u praksi...
I sve je uzmeđu devojčice i lutke teklo kao po loju, kao drugarstvo dve najbolje prijateljice dok lutka nije „prezupčila“, naučila neke stvari koje nije smela a zatim se i previše zaštitnički postavila u odnosu na klinku a kada se to u nekom horor filmu desi već znamo da strada komšijski pas, za početak. A zatim će stradati i ostali, zaključno sa njenim ukućanima... Ipak, za početak moramo nešto da napomenemo i da naglasimo jednu od retkih slabosti filma. Sam početak filma (onaj koji se odnosi na Gemmu i njen projektantski tim te njihovo istraživanje u kompaniji) deluje prilično naivno, čak delimično podseća i na neko low budget ostvarenje. Deluje potpuno nestvarno da tim sastavljen od samo troje ljudi postigne bilo šta u konstruisanju nečeg tako naprednog kao što je M3GAN. Na nečemu tako složenom bilo bi potrebno raditi bukvalno godinama i to sa timom ljudi koji broji stotine ako ne i hiljade stručnjaka u raznim oblastima, dok se ovde nekolicina ljudi bukvalno „odmetnula“ u podrum kompanije i posle nekoliko meseci iznela na svetlost dana skoro finalizirani prototip. Ovakav uvod neodoljivo podseća na one prastare horor i SF filmove u kojima ludi naučnik u podrumu svoje kuće stvara superiorno stvorenje, monstruma, Sovjetima nepoznato oružje ili nešto slično.
Spomenuli smo već na početku da unrated verzija poseduje brutalne specijalne efekte i da je M3GAN u nekom trenutku pomahnitala. Jeste, film poseduje nekoliko ubistava od kojih su neka prilično dobra (scena u šumi) dok su neka dosta predvidljiva (pas i komšinica). Ipak, ono gde je film najstrašniji nisu ubistva već pozadina priče koja je mnogo jezivija i naglas upozorava. U poslednje vreme javnost je bukvalno zatrpana raznoraznim AI botovima i rezultatima njihovih sposobnosti u raznim oblastima, diljem interneta se vode žestoke rasprave o budućnosti veštačke inteligencije i gde će se sve to završiti (ukoliko nešto takvo i možemo da pojmimo). Imajući to u vidu M3GAN je veoma aktuelan film jer se vrlo direktno ali i na način približen prosečnom gledaocu bavi temom veštačke inteligencije, njenim nesavršenstvom, nepredviđenim mogućnostima, opasnostima i neminovnom otuđenju od čoveka kada se može okrenuti protiv njega samog. Dodatno, film se direktno bavi zanemarivanjem dece od strane prezauzetih roditelja i guranjem klinaca u ralje tehnologija i društvenih mreža. M3GAN glasno poručuje da pažnja i posvećenost roditelja kao i druženje sa živim drugarima nema alternativu, bez obzira koliko nam mobilni telefoni ili tableti bili zgodniji, lakši ili jeftiniji način zabave.
Dalje, jedna od strašnijih scena je ona u završnici filma, kada pomahnitali robot, već svestan svojih moći ali i naoružan šiframa, brojevima telefona, karticama i drugim privatnim stvarima kreće u krvavi pohod otvarajući sva moguća elektronska vrata, hakućuju električni automobil a zatim bez muke ulazeći kroz elektronski sistem koji obezbeđuje naizgled vrlo sigurnu kuću. Zar neko zaista misli da ovo neće biti moguće u budućnosti, ako ne od strane pomahnitalog robota a onda od strane nekog podmuklog hakera? Tu i takvu M3GAN je mastralno odglumila devojčica po imenu Amie Donald pa je ovo verovatno prvi put u istoriji ove stranice da poimenice ističemo ime glumice koja se likom ne vidi ni u jednom kadru. Amie ima zaista graciozne ali mehaničke pokrete, tako svojstvene jednom veštačkom biću. Klinka je uspela da udahne mehanički život lutki ali i da pravi neke zaista jezive kretnje od kojih je onaj hod u šumi definitivno vredan pažnje. Violet McGraw je zadovoljavajuća u ulozi male Cady, prilično dobro uspeva da prenese emocije i kada je smorena i kada je histerična a pravi potez autora filma je bilo angažovanje odlične Allison Williams za ulogu Gemme. I ostatak kastinga je dobar pa tu nećete imati nikakvih zamerku.
M3GAN nije horor film u stilu Chuckyja, pogotovo ne u stilu Annabelle. Ovo je jedna drugačija priča o privlačnoj lutki/robotu ali priča koja veoma upozorava i koja je jeziva upravo zbog toga što je potencijalno moguća, ako ne u skorijoj a onda u nekoj doglednoj budućnosti. Zaista, M3GAN je neodoljiva, umiljata, pametna, lutka kakvu bi svaki roditelj poželeo svom detetu, čak bez obzira na neke od uočenih grešaka i bez obzira na veliku cenu. Nije teško zaključiti da bi ova i ovakva lutka veoma brzo stigla do (bogatih) klinaca širom Sjedinjenih Država (zatim i ostatka sveta) a onda ko zna šta bi se desilo i da li bi se moglo popraviti. S druge strane, ono što će se sigurno desiti je izlazak M3GAN 2.0 koji je već najavljen za 17. januar 2025. godine a dok se to ne desi – odložite za trenutak svoje pametne telefone, računare i druge tehnologije i posvetite se svojim najmilijima i svojim prijateljima u živom kontaktu i razgovoru.
Jednog distopijskog dana,tehnologija će se,na neki način okrenuti protiv ljudi.
ReplyDelete