Režija: Arthur Penn
Više o filmu: https://www.imdb.com/title/tt0092842/
Trailer: https://youtu.be/Za_dxbalCi8
Pogledajte još: You'll Like My Mother (1972)
Dead of Winter je TV film ali to ne treba da vas obeshrabri jer su nekada davno, pre nekoliko decenija, televizijski filmovi bili mnogo kvalitetniji nego što su bioskopski danas. U davna vremena, pre interneta, digitalnih tehnologija i masovne hiperprodukcije filmove nije snimao svako ko ima kameru za 500$ a i televiziske stanice su pažljivije pristupale filmskim projektima, pazeći na svoj imidž i standarde kvaliteta prikazanog materijala.
Dead of Winter je nastao na osnovu knjige The Woman in Red iz 1941. godine a takođe i na osnovu filma My Name Is Julia Ross (1945) čiji je i remake. Stoga ne treba da čudi što je radnja donekle starinska, pogotovo ukoliko ga poredimo sa modernim horor trilerima. U centru pažnje je glumica Katie McGovern koja je očajnički u potrazi za prvim glumačkim angažmanom. Kada na jednoj audiciji za horor film bude izabrana za glavnu ulogu njenoj sreći nema kraja pa se već narednog jutra skupa sa filmskim agentom upućuje na lokaciju gde je upriličeno test snimanje. Agent je odvozi daleko od Njujorka, kroz snežnu noć sve do zavejane periferije i dvorca Dr. Josepha Lewisa koji je režiser filma i u čijem zdanju će biti obavljeno snimanje. Katie je odlično primljena od strane svog izuzetno ljubaznog domaćina/poslodavca i njegovog pomoćnika, uspešno prolazi i prvi dan snimanja ali veoma brzo otkriva da potencijalni film nikako nije prioritet i da se u pozadini dešava nešto mnogo strašnije i opasnije. Ona postaje svojevrsni zatvorenik u tom starom i zavejanom zdanju, daleko od bilo kakve civilizacije, bez ikakvih mogućnosti komunikacije sa spoljnim svetom i bez znanja svojih najmilijih u kakvoj se situaciji trenutno nalazi i na kojoj lokaciji je zatočena...
Dead of Winter počinje sporo, delimično zanimljivo, ali se sve menja kada gradski ambijent bude zamenjen onim u velikoj misterioznoj vili famoznog režisera. Gledalac od samog početka jasno oseća da nešto nije u redu, da se nešto krupnije valja iza snežnog brda a da sve to ima veze sa novogodišnjim ubistvom koje smo videli u prologu. Ipak, misterija je prisutna gotovo celi sat a u tom satu naša junakinja će sve jasnije uviđati šta se s njom dešava i povremeno (neuspešno) pokušavati da utekne iz svojevrsnog zatočeništva. Negde nakon jednog časa misterija će se razvejati a onda sledi napeta faza filma i njegov rasplet, pun čak hičkokovskih scena koje ovom filmu itekako pristaju. Rasplet je dosta očekivan ali mu se to ne može zameriti jer je priča tako vođena da već na polovini možemo zaključiti ko će doživeti odjavnu špicu filma a ko ne. Ono što bi zamerili filmu je ne baš uvedljiva priča i još neuverljivija namera dva domaćina palate. Ovaj element deluje dosta nerealno i zastarelo pa pretpostavljamo da potiče iz pisanog dela po kojem je film nastao. Nerealno (ili eventualno retro) deluju i određeni postupci karaktera i to ne samo dvojice negativaca već i same Katie. Kada se u nekom kasnijem trenutku filma napokon dočepa telefona nastaje jedan od neuverljivijih momena filma a nije jedini...
Ono što nam se takođe nije dopalo su pojedini likovi. Katie je odlična, tačnije odlična je Mary Steenburgen, i to ne samo u toj ulozi. Mary ovde glumi nekoliko likova što dodatno pojačava pozitivan ustisak da je u pitanju odlična glumica i da je prava šteta što joj je ovo najdalje što je otišla u horor žanru. S druge strane, dvojac negativaca je problematičan. Nepokretni doktor bi još nekako i prošao ali njegov nasmejani i previše ljubazni pomoćnik kao da je zalutao iz neke komedije i apsolutno ne pristaje ovom filmu. Ipak, njihova gluma jeste korektna što se ne bi moglo reći za Katienog supruga i brata koji dosta odudaraju od ostatka kastinga. Ambijent u kojem se sve dešava je odličan, palata ima mnoštvo prostorija, tajnih prolaza, mračnih tavana i drugih elemenata u kojima se naša junakinja ne snalazi ali njeni zli domaćini itekako. Spoljašnjost je još efektnija: snežna mećava veje gotovo neprestano, animiranog snega nema već sve deluje prilično autentično a u nekoliko navrata i izuzetno ledeno. Kada pokuša uteći iz vile Katie se zatiče u sred šume pogođene snežnom mećavom i na samo korak od tragičnog smrzavanja. Vidimo kompletno zavejane predele, uglavnom američke periferije, ali u početku i nešto urbanije predele, takođe pogođene novogodišnjim snežnim padavinama.
Ukoliko se psihički pripremite na jedan retro triler sa elementima horora neke od gore navedenih zamerki koje se tiču povremenih zastarelosti ne bi vam trebale (previše) zasmetati. Jednostavno – tako je kako je, Dead of Winter je star tri ipo decenije a vuče korene iz književnog dela starog čitavih 80 godina pa bi bilo čudno da ne vidimo određene zastarelosti i naivnosti. U pitanju je ipak veoma dobar triler horor koji možete pogledati ukoliko ste fan ovakvih filmova iz 80-ih a ukoliko ste ljubitelj snežnih filmova Dead of Winter obavezno stavite na listu filmova za potencijalno gledanje.
0 comments:
Post a Comment