Uloge: Carla Juri, Alec Secareanu, Imelda Staunton
Više o filmu: https://www.imdb.com/title/tt8332802/
Trailer: https://youtu.be/uV_lUlOc4mQ
Pogledajte još: Relic (2020)
Amulet je režiserski prvenac glumice Romole Garai koja je nama poznata isključivo po jednom horor/SF filmu - The Last Days on Mars. Film je zamišljen kao „feministički horor” a velika je šteta što sam za tu odrednicu saznao tek nakon njegovog gledanja. Uglavnom, dotična autorka istražuje džender politiku i rodnu ravnopravnost na jedan bizaran način, kombinujući horor i dramu, stvarajuće pre svega – smor horor.
U prologu filma saznajemo da je Tomas vojnik koji stražari u dubokoj šumi čuvajući nekakav puteljak, tačnije (dalo bi se zaključiti) ulaz u nekakav vojni posed ili objekat. To što on čuva nije ni važno, važno je da se jednog dana dok je na dužnosti iznanada pojavljuje unezverena ženska osoba koja je u bekstvu... Ono što se dalje desilo doznajemo na kašičicu, kroz brojne kraće flashbackove koje Tomas iznova preživljava u sadašnjosti. A u sadašnjosti, kada se izvesni rat već završio, Tomas poput svakog dobrog ratnog veterana životari kao beskućnik, prehranjujući se radeći sezonske poslove a spavajući u zajedničnom smeštaju u ne baš ljudskim uslovima. Sticaj nesrećnih okolnosti dovodi da ostaje bez svoje krvavim radom stečene ušteđevine a ruku spasa mu pruža jedna časna sestra koja mu nudi posao koji on ne može odbiti. Naime, Tomas će otići u kuću izvesne Magde i pomoći joj da sredi vrlo staru građevinu koja se devastira gotovo svakodnevno... Već po useljavanju u kuću osim lepuškaste Magde Tomas otkriva da se dotična brine o svojoj majci koja umire u potkrovlju, ali otkriva i neke čudne stvari koje se dešavaju pod istim tim krovom. Čudne stvari prerastaju u bizarne, bizarne u zastrašujuće a to je tek početak jezivih dešavanja...
Dešavanja koja pratimo dovode do toga da Tomas počinje ispitivati svoju moralnost kao i suštinu zla, a to je i glavni cilj ovog filma i svrha njegovog postojanja. Moram napomenuti da se u ulozi Tomasa dobro snašao izvesni Alec Secareanu, koji možda nije vrhunski glumac (ima i neki čudni akcenat) ali uspeva da ono što muči njegovog lika pokaže na svom licu koje se konstantno menja i propada kako film odmiče. Ipak, deluje da mu je Carla Juri u ulozi Magde pomalo ukrala show a ni Imelda Staunton u ulozi časne sestre nije mnogo daleko. Hemija i kompletan odnos među glavnim likovima (Tomasom i Magdom) je odličan i definitivno podiže film na jedan viši nivo a za gledaoce horora u ovom trenutku imam dve vesti, kako to obično biva - jednu dobru a drugu lošu. Loša vest je da se Amulet odvija veoma sporo i dramski i da će živci onih nestrpljivijih horor gledalaca ovde biti na velikom testu. Dobra vest je da su specijalni efekti u filmu zaista dobri, uglavnom deluju kao nekompjuterski pa samim tim i mnogo jeziviji nego što bi bili da su urađeni uz pomoć CGI tehnike. Specijalni efekti, bizarna atmosfera i sveopšta misterija mogu biti protivteža veoma sporom odvijanju radnje i predstavljaju elemente koji će učiniti da ipak ne odustanete od ovog filma.
Vizuelni aspekt ovog filma je verovatno njegova najjača strana i to će vam biti jasno već od samog početka Amulet. Prolog koji je smešten u kišovitoj i maglovitoj šumi deluje veoma depresivno da bi svoje mesto ustupio mračnim scenama koje se dešavaju u staroj kući punoj bizarnih i (naizgled) neobjašnjivih momenata. Sumorni šumski kadrovi se mestimično vraćaju kako bi razbili mračni kućni ambijent a monotoniju (ne samo onu vizuelnu već i sadržajnu) uspešno razbijaju i povremeni jezivi kadrovi koji su izuzetni. Film ne sadrži strašne momente, ili barem ne mnogo, ali svoju jezu crpi u bizarnim scenama koje gledaocu zaista stvaraju nelagodu. Otkriće jezivog zubatog krilatog stvorenja u WC šolji je samo uvod u otkriće na tavanu, a to je opet samo nagoveštaj šokantnog završetka i obaveznog preokreta. Autorka filma definitivno zna da stvori nelagodnu atmosferu, kao što zna i da dobro režira film. Možda je sve to moglo biti malo brže, jer je Amulet u nekim momentima zaista suviše spor i neefikasan, ali to nije najveća mana filma. Najveća mana ovog filma može biti njegov rasplet i završetak, ne samo zbog toga što je suviše groteskan i apstraktan, već i iz jednog jednostavnog razloga: većini casual gledalaca neće biti razumljiv i jasan.
Nadrealni klimaks je u potpunoj suprotnosti sa realnim tokom radnje koji smo do tada posmatrali ali i sa dramskim tempom odmotavanja. Lično bih ovakvo finale smestio u žanr stil-iznad-sadržine, ali ja verovatno i nisam ciljna publika jednog tzv. feminističkog horor filma.
0 comments:
Post a Comment