Režija: Milan Todorovic
Uloge: Kristina Klebe, Dragan Micanovic, Natalie Burn
Više o filmu: http://www.imdb.com/title/tt3171764/
Trailer: http://youtu.be/xhClk8DkF4I
Pogledajte još: Dagon (2001)
Mamula, Nymph, Killer Mermaid – sve su to nazivi istog filma, najbolje produciranog srpskog horor filma ikada. Mamula dolazi od Milana Todorovića koji se već istakao Zonom Mrtvih (od većine ispljuvana ali se meni i pored brojnih mana svidela) i koji već najavljuje svoj novi film Wrath of the Dead koji bi trebao da se nastavi na „zonu“. Malula je snimljena za svega dve sedmice na istoimenom ostrvu a scenario za nastavak već postoji.
Mamula nema u svojoj radnji zombije već se radnja vrti oko sirene mesožderke koja svojom pesmom hipnotiše muškarce. Već na samom početku filma vidimo klasičan uvod horor filma B klase kada neposredno pre odnosa dvoje tinejdžera neubedljivo stradava od nepoznate ruke ali poznatog oružja. Radnja se zatim seli na grupicu mladih ljudi oko kojih se uvodna radnja vrti nepotrebno dugo i nedovoljno ubedljivo. Gledamo Kristinu Klebe, Natalie Burn, Sofiju Rajović, Slobodana Stefanovića i nešto kasnije Dragana Mićanovića u njihovim „spontanim“ razgovorima, izveštačenim dijalozima, lošem izgovoru engleskog i ne baš korektnoj glumi (o glumi nešto kasnije). Uglavnom, ko preživi uvod ima šansu da gleda pristojan film ali da se moralo poraditi na pomenutom uvodu da bude barem malo spontaniji i uverljiviji – moralo je. Na odnose među likovima neću trošiti reči jer to i nije toliko bitno, bitno je da su tokom vožnje jahtom videli ostrvo Mamulu, jedna od cura poželi da ode tamo, druga kaže da ne bi, treća kaže možda bi, nešto kasnije ih Franco Nero upozori da ne odlaze tamo, ali ko će lovarnim klincima zabraniti nešto kad oni baš to hoće da urade. Tek, sledećeg dana naši junaci u gumenom čamcu odoše prema ostrvu, iskrcaše se na njega i krenuše da istražuju stari objekat kada imaju šta da vide.
Lokalni čudak istresa u centralni bunar delove ljudskih tela. Kada su se približili bunaru videli su da je u njemu neka mlada devojka. Prva ideja da se spasi devojka veoma brzi prersta u nastojanja da se sami spasu od ruku pomahnitalog i krvoločki nastrojenog Miodraga Krstovića u ulozi kasapina sa Mamule. Iako u nastavku film ne pruža ništa do sada neviđeno on je za razliku od slabog uvoda sasvim korektan i stoji po svojoj radnji rame uz rame sa stranim i mnogo izvikanijim naslovima. Naravno, podrazumeva se da su mnoge scene viđene bezbroj puta, da tu vidimo dosta klišea koji se vuku već decenijama od kojih je onaj koji se tiče besomučnog razdvajanja najiritirajući. Za razliku od uvoda gde kamera nije uvek najkvalitetnija u druge dve trećine filma sve je na svom mestu, film izgleda svetski, režija je na momente odlična a neka kadriranja izuzetna. Režiji je dosta pomogla i lokacija koju autor filma obilato i sa pravom koristi. Ostrvo je kao stvoreno za horor film; spolja sa svojim kamenim zidinama izgleda turistički ali jezivo dok u svojem podzemlju sadrži brojne ćelije, katakombe i tunele sa centralnim bazenom u kojem stanuje sirena. Dok spoljni kadrovi napuštenog logora na Mamuli deluju prelepo i u svojoj visokoj rezoluciji su pogodni za wallpapere hodnici i ćelije su klaustrofobični, memljivi i deluju zastrašujuće tim pre što je u pitanju zaista objekat koji je imao svoju svrhu.
Autor koristi i brojne kadrove na vodi i ispod površine vode koji uvek odlično izgledaju. Što se tiče izgleda sirene ona jeste animirana, u nekim scenama odudara od ostatka fotografija ali je mnogo veći problem što je u dinamičnim scenama nedovoljno vidljiva. To se posebno odnosi na finale filma ali s obzirom koliki je bio budžet filma i ovo je zanemarljivo. Ostali efekti se kreću od podnošljivih do uspelih. Kasting je, kao i u prethodnom Todorovićevom filmu, dosta diskutabilan. Franco Nero je najpoznatije ime u njemu i on izvlači film, kako po kvalitetu glume tako i pojavom ali i imenom na omotu. Miodrag Krstović je dobar u ulozi sireninog mesara, izgleda brutalno a srećom ne progovara ni reč. Dragan Mićanović je na moje iznenađenje odličan, Kristina Klebe takođe, Natalie Burn nešto manje ali to nadoknađuje svojom seksi figurom, dok mi uloga Slobodana Stefanovića nije baš legla i mišljenja sam da je tu mogao da se nađe neko drugi. Najslabije se snašla Sofija Rajović koja ni za trenutak nije ubedljiva pa joj je bolje da se drži glupih kvizova na TV-u. Višak je i scena ubistva Mikija Perića dok mokri, ali to je verovatno usluga Todorovića svom prijatelju.
Propuštena je prilika za neke kadrove flashbackova dok Franco Nero drži dugačke monologe o davnim dešavanjima ali je propuštena prilika i za neku jasniju metaforu jer film daje naznake o višedecenijskom ratu između krsta i petokrake. Naravno, ovo neće biti mnogo važno gledaocima koji od filma traže samo zabavu jer im Mamula dovoljnu dozu iste svakako može pružiti.
Sirena mesožderka
ReplyDeleteU Bokokotorski zaliv stižu dve američke turistkinje s namerom da posete starog prijatelja Alexa (jedna od njih je zajedno studirala i imala kraću vezu s njim). Odmah po dolasku naišle su na topao prijem. Brčkanje i kupanje, uživanje na suncu i u ostalim čarima crnogorskog primorja, posle par dana padaju u drugi plan, kada se dve prijateljice, Kelly (novinar po zanimanju) i Lucy (Alexova stara ljubav) zainteresuju za obližnje ostrvo. Mamula je napušteno ostrvo, nekadašnji zatvor-tvrđava o kome kruže legende i jezive priče. Grupa prijatelja ipak odlučuje da ga poseti i pored upozorenja misterioznog starca. Međutim, čim su kročili na goli kamenjar i ušli unutar starih kamenih zidina, na sopstveno zaprepašćenje suočiće se s nezamislivim užasom...Posle ne baš dobrog odziva publike za njegov prethodni film 'Zona mrtvih', Milan Todorović ostaje dosledan i nastavlja da režira stravu i užas. Nastao kao plod saradnje trojice autora (Marko Backović, Barry Keating, Milan Konjević), utvrđen je takav scenaristički koncept, da uglavnom zadovoljava ustaljene horor standarde i dovoljno je usklađen sa žanrovskim konvencijama. Kao celina ovaj horor poseduje sve elemente žanra. Prikladan ambijent na živopisnom ostrvu koje u svojoj utrobi krije zastrašujuću tajnu, zatim odlična fotografija i kamera u pokretu, s dosta efektnih kadrova, uverljivo oslikavaju napetost i verno prenose užas koji lebdi u vazduhu. Nije za potcenjivanje ni muzička podloga, lepo ukomponovana u atmosferu prožetu strahom, nevericom i očajničkom borbom za očuvanje golih života. Narativ u celini nije ispao loš, mada je u uvodnom delu suviše kliše, opterećen nizom dugih i možda nepotrebnih dijaloga (ta nedorečena 'love story' iz prošlosti pomalo smara). Na svu sreću kasnije je u potpunosti podređen brutalnim akcionim sekvencama i uznemiravajućim slasher prizorima. A ako obratimo pažnju na sitne detalje, mogli bi i da proniknemo u diskretno prosleđenu poruku putem metafora (tiče se religije, ideologije, sujeverja). Gluma je svakako najveći adut. Miodrag Krstović je odličan u roli negativca (ne progovara ni reč), jer deluje hladno, nemilosrdno, pa u neku ruku i zombirano (razlog tome se otkriva u drugom delu filma). Dve američke glumice su pružile ono što je i bilo potrebno, s tim što moram da istaknem kako je Kristina Klebe oživela svoj lik na studiozan način, dajući mu dubinu i željenu notu ozbiljnosti, pa je Kelly znatno uverljiviji akter ove stravične priče u odnosu na Lucy koju tumači Natalie Burn (zgodna figura ostaje ono po čemu ćemo je upamtiti). Franco Nero je opravdao ukazano poverenje, jer je svoju pomalo izbledelu harizmu umešno iskoristio u oslikavanju glavnog baje, oživljavajući na veliko platno jedan mračan, ali i dovoljno zanimljiv lik. Od domaćih, obavezno vredi pomenuti pristojan performans Dragana Mićanovića, kao avanturistu i šmekera Bobana (normalno njegov perfektni engleski u značajnoj meri mu je olakšao posao). Tehnički aspekt je pristojan, odrađen u okviru skromnog budžeta, pa iako ima mana (par scena su ispale neubedljivo, naročito gde se pojavljuje sirena mesožderka) ne treba tu nešto puno da se zamera. U krajnjoj liniji dobili smo prosečan horor film ako uzmemo u obzir šta se sve snima po svetu. Sa domaće tačke gledišta, 'Mamula' je nedvosmisleno korak napred u odnosu na prethodni film Milana Todorovića, što je pouzdan parametar da mladi filmadžija stalno uči i napreduje. Zato vredi obratiti pažnju na eventualni nastavak o kome se sve više govori kao o izvesnom projektu koji će u dogledno vreme biti realizovan.